U okeanu buke, Majls Dejvis je bio crni mag – stvaralac, razarač, vizionar. Njegova muzika nije puki zvuk; to je ritual, alhemija, granica između svetova. Kao mitska Pantalasa – drevni okean koji je nekada okruživao Pangeu – Majlsova muzika obuhvata sve i ne pripada nikome. Ona briše granice između džeza, roka, funka i avangarde, spajajući prošlost, sadašnjost i budućnost u rasejane mreže haosa i stvaranja.
Svaki album iz njegovog električnog perioda je talas tog okeana, zaseban, ali deo veće celine – neobuzdan, hipnotičan i neumoljiv. Majls Dejvis nije komponovao muziku; on je otvarao vrata haosu, puštao ga da prodre i preobražava to što zovemo stvarnošću.
Lonely Fire
Grad, buka, puls. On the Corner je brutalna urbana simfonija – beskrajni sudar ritmova i tonova. Inspirisan energijom fanka Slaja Stouna i elektronskim eksperimentima Karlhajnca Štokhauzena, ovaj album donosi sirovu mehaničku energiju. Bas Majkla Hendersona kuca poput gradske vene, dok gitare, tabla i perkusije grade ritmički labirint u kome Majslova truba postaje vođa iz senke. Njegovi gestovi i wah-wah efekti stvaraju iluziju reda usred haosa.
Bitches Brew
Alhemija. Eksperiment. Revolucija. Bitches Brew bio je seizmički pomak u muzici. Snimljen tokom tri dana 1969. godine, ovaj album je redefinisao džez i otvorio vrata fuziji džeza, roka i avangarde. Električni klaviri, bas klarinet i improvizacije prepliću se u haotičnim, ali hipnotičnim tokovima zvuka. Sa pesmama poput "Pharaoh’s Dance" i "Miles Runs the Voodoo Down", ovo nije bio samo projekat; to je bila eksplozija. Uz Teo Mačerovo kreativno editovanje, Bitches Brew postao je moćni kolaž, zvučna fuzija u kojoj se melodije lome, prelivaju i ponovo rađaju
Agarta
Tamni erotični podzemni svet. Dubine u kojima zvukovi plutaju kao plankton, osvetljavajući crnilo. Agarta, snimljen uživo u Osaki 1975. godine, možda je najintenzivniji dokument Milesovog električnog perioda. U trenutku kada je Miles bio na ivici fizičke iscrpljenosti, njegova muzika bila je življa nego ikad. Uz Pit Kozija i Ređija Lukasa na gitarama i Sonija Fortuna na saksofonu, ovaj album predstavlja sonični haos – zvučni zid koji se stalno gradi i ruši. Majlsova truba, često filtrirana kroz wah-wah pedal, prožima se kroz ovaj zvučni pejzaž kao zrak svetlosti koji se probija kroz duboku tišinu. Inspirisan mitovima o podzemnim svetovima poput legendarne Agarte, ovaj album je mapa nepoznatog – granica između svetova.
Razneseni Svemir, Vladimir Tomić, Oblak Kaktusa
Comments
Post a Comment