Muzika Majls Dejvisa: Crni mag i Pantalasa




U okeanu buke, Majls Dejvis je bio crni mag – stvaralac, razarač, vizionar. Njegova muzika nije puki zvuk; to je ritual, alhemija, granica između svetova. Kao mitska Pantalasa – drevni okean koji je nekada okruživao Pangeu – Majlsova muzika obuhvata sve i ne pripada nikome. Ona briše granice između džeza, roka, funka i avangarde, spajajući prošlost, sadašnjost i budućnost u rasejane mreže haosa i stvaranja.

Svaki album iz njegovog električnog perioda je talas tog okeana, zaseban, ali deo veće celine – neobuzdan, hipnotičan i neumoljiv. Majls Dejvis nije komponovao muziku; on je otvarao vrata haosu, puštao ga da prodre i preobražava to što zovemo stvarnošću.


Lonely Fire

Plamen usred beskrajnog okeana zvuka. Usamljena vatra, moja omiljena njegova pesma i deo kompilacije Big Fun iz 1974. godine, nosi atmosferu ritualne meditacije. Ova numera je poput svetilišta – tiha, hipnotična, ali sa podzemnom snagom koja potresa dušu. Koristeći Harmon prigušivač, Milesova truba postaje glas melanholije, dok sitari, tabla i bogate harmonije donose istočnjačku mistiku i spiritualnost. Ovo je introspektivni pejzaž, muzika koja lebdi između realnog i imaginarnog. Nije samo plamen koji gori – neog onaj naš najličniji plamen. U Lonely Fire, osećaš kako Majls u stvari vodi kroz molitvu, a ne kroz melodiju, kroz meditaciju, a ne kroz ritam.


On the Corner

Grad, buka, puls. On the Corner je brutalna urbana simfonija – beskrajni sudar ritmova i tonova. Inspirisan energijom fanka Slaja Stouna i elektronskim eksperimentima Karlhajnca Štokhauzena, ovaj album donosi sirovu mehaničku energiju. Bas Majkla Hendersona kuca poput gradske vene, dok gitare, tabla i perkusije grade ritmički labirint u kome Majslova truba postaje vođa iz senke. Njegovi gestovi i wah-wah efekti stvaraju iluziju reda usred haosa. 



Big Fun

Ni veliko, ni zabavno – Big Fun je magloviti mozaik ideja, zvukova i vizija. Sastavljen iz fragmenata sesija između 1969. i 1972, ovaj album je poput dnevnika Majslovih stvaralačkih previranja. "Lonely Fire" donosi meditativni, introspektivni ton, dok "Great Expectations" istražuje istočnjačke pejzaže sa sitarima i tablama. Nasuprot tome, "Go Ahead John" predstavlja sirovu fuziju bluza i avangarde, dok Mačerova genijalna montaža DeDžonetovih bubnjeva i Maklaflinove gitare daje potpuno novu dimenziju zvuku. 



Bitches Brew

Alhemija. Eksperiment. Revolucija. Bitches Brew bio je seizmički pomak u muzici. Snimljen tokom tri dana 1969. godine, ovaj album je redefinisao džez i otvorio vrata fuziji džeza, roka i avangarde. Električni klaviri, bas klarinet i improvizacije prepliću se u haotičnim, ali hipnotičnim tokovima zvuka. Sa pesmama poput "Pharaoh’s Dance" i "Miles Runs the Voodoo Down", ovo nije bio samo projekat; to je bila eksplozija. Uz Teo Mačerovo kreativno editovanje, Bitches Brew postao je moćni kolaž, zvučna fuzija u kojoj se melodije lome, prelivaju i ponovo rađaju


Agarta

Tamni erotični podzemni svet. Dubine u kojima zvukovi plutaju kao plankton, osvetljavajući crnilo. Agarta, snimljen uživo u Osaki 1975. godine, možda je najintenzivniji dokument Milesovog električnog perioda. U trenutku kada je Miles bio na ivici fizičke iscrpljenosti, njegova muzika bila je življa nego ikad. Uz Pit Kozija i Ređija Lukasa na gitarama i Sonija Fortuna na saksofonu, ovaj album predstavlja sonični haos – zvučni zid koji se stalno gradi i ruši. Majlsova truba, često filtrirana kroz wah-wah pedal, prožima se kroz ovaj zvučni pejzaž kao zrak svetlosti koji se probija kroz duboku tišinu. Inspirisan mitovima o podzemnim svetovima poput legendarne Agarte, ovaj album je mapa nepoznatog – granica između svetova.


Majls Dejvis nije komponovao – on je uništavao. Svaka nota je razaranje stare forme i otvaranje prostora za nešto novo. Panthalasa pored toga što je okean; ona je ideja, metafora beskonačnog u kome zvuk ne miruje. Majlsova muzika bila je njegovo oružje, alat za razbijanje granica. Bio je vizionar tog haosa, arhitekta zvučnih svetova u kojima je red samo iluzija, a haos pravilo.



Razneseni Svemir, Vladimir Tomić, Oblak Kaktusa

Podrži naš blog!

Za uplate na dinarski račun:
Banka Intesa: 160-5400100702599-06
Na ime: Vladimir Tomić

Za PayPal uplate:

Comments