Simbolika planeta u filmu Sveta Planina (i Banana)

Izvor slike: wikimedia commons


Film Sveta planina Alehandra Hodorovskog predstavlja jedinstven filmski eksperiment, ukorenjen u alhemijskoj simbolici (tarotu i astrologiji), mističnim tradicijama i kritici savremenih društvenih struktura. U srži, film je alegorijsko putovanje kroz lavirint ljudskih poroka, ambicija i iluzija, pri čemu Hodorovski koristi likove kao personifikacije planetarnih arhetipova i njihovih duhovnih, ali i destruktivnih uticaja na čovečanstvo.

Središnja tema filma je potraga za transcendencijom – oslobađanjem od materijalnih okova i lažnih vrednosti koje sputavaju ljudsku duhovnu esenciju. Kroz pažljivo osmišljenu priču, Hodorovski razotkriva kako kapitalizam, militarizam, religija i tehnologija funkcionišu ne samo kao alati društvenog napretka, već i kao sredstva duhovnog otuđenja i eksploatacije. Njegova kritika ne odnosi se bukvalno na socio-ekonomska pitanja; ona se proteže na samu ljudsku prirodu, koja, prema autoru, u svom slepilu i pohlepi zaboravlja dublje, univerzalne istine.

„Sveta planina“ koristi likove i njihove asocijacije sa planetama kao alegorijske prikaze ljudskih poroka, društvenih disfunkcija i duhovnog propadanja. Simbolika planeta duboko je ukorenjena u kritici modernih industrijskih, političkih i društvenih sistema. 




Saturn (Proizvođač igračaka): Saturn je predstavljen kao žena koja proizvodi ratne igračke za decu, suptilno uvodeći nasilje u nevinost. Njena fabrika proizvodi minijaturne modele rata i uništenja, sugerišući kako društvo od malih nogu normalizuje sukobe. Ovo simbolizuje kako institucije obučavaju mlade da prihvate nasilje, perpetuirajući cikluse ratovanja.



Venera (Proizvođač kozmetike): Venera je prikazana kao muškarac koji poseduje kozmetičku imperiju, naglašavajući površnost i opsesiju lepotom. Njegovi proizvodi, marketinški predstavljeni s verskim i duhovnim motivima, otkrivaju komercijalizaciju sujete i način na koji društvo eksploatiše nesigurnosti radi profita. 



Mars (Proizvođač oružja): Mars je žena koja vodi kompaniju za proizvodnju oružja, personifikujući militarizaciju društva. Njena firma cveta na proizvodnji alata za uništenje, ističući neumornu potragu za moći i kontrolom. 



Jupiter (Trgovac umetninama): Jupiter je prikazan kao korumpirani trgovac umetninama i milioner. Njegova imperija počiva na manipulaciji kulturnim artefaktima radi profita, pretvarajući umetnost u robu. Njegov način života i raskoš odražavaju konzumerizam i pohlepu umetničkog sveta. Jupiter u Svetoj planini, kao korumpirani trgovac umetninama, savršeno simbolizuje apsurd savremenog umetničkog tržišta. Njegova imperija profitira na manipulaciji vrednostima i pretvaranju kulture u robu, odražavajući pohlepu i konzumerizam. Prodaja Katelanove „Banane-komičar“ za 6,2 miliona dolara direktan je pandan Jupiterovoj ulozi – trivijalnost uzdignuta na pijedestal samo zbog mogućnosti zarade.






Uran (Politički strateg i eugeničar): Uran je finansijski savetnik i strateg za vlade. On osmišljava politike ekonomske efikasnosti, čak i po cenu ljudskih života. Ovo simbolizuje hladnu, proračunatu prirodu političkih odluka, gde se moral često žrtvuje zarad finansijskog dobitka.




Neptun (Šef policije): Neptun je šef policije koji koristi disciplinu i nasilje za održavanje reda. Njegova sfera delovanja odražava autoritarne sisteme koji dehumanizuju pojedince u ime bezbednosti i kontrole. Njegov „hram testisa“ je groteskni prikaz dominacije i ponižavanja populacije. 





Pluton (Arhitekta): Pluton je arhitekta koji prodaje „stambena rešenja“ marketinški predstavljena kao oslobađajuća, ali su u stvarnosti dehumanizujuća. On koncept doma—mesta udobnosti—pretvara u transakcionu, komercijalizovanu robu. Njegov simbol kritikuje urbanizaciju i komodifikaciju ljudskih prostora za život. 

...

Poput Jupitera, nedavno prodata- „Banana“ osvetljava paradoks umetničkog tržišta, gde vrednost dela ne proizlazi iz njegove suštine, već iz marketinške priče koja ga okružuje. Hodorovski kroz Jupitera ukazuje na to kako umetnost gubi duhovni značaj u korist profita, dok Katelan svojom ironijom pokazuje koliko tržište može uzdići trivijalno do statusa uzvišenog.







Razneseni Svemir Vladimir Tomić, Oblak Kaktusa

Comments